Nye tal afslører: Dette land søger danske selskaber oftest imod i en ekspansion

Det er næsten halvdelen, der tænker det.
Og ud fra et både geografisk og kulturelt perspektiv giver det egentlig også god mening.
Ifølge en undersøgelse fra selskabet Adyen søger flest danske virksomheder, der har udlandsambitioner, først og fremmest mod Tyskland, når de skal ekspandere.
42 procent af de adspurgte forhandlere i Adyens undersøgelse svarer således, at Tyskland er deres foretrukne marked, når de skal udvide ud over Danmarks grænser.
Det er endda 17 procentpoint højere end nummer to på listen - Sverige - mens Frankrig, USA og Norge følger herefter.
Læs også: Unisport åbner første butik i direktørens hjemland
At Tyskland er et eftertragtet marked for danske detailister undrer ikke adm. direktør i Dansk-Tysk Handelskammer, Andreas Wenzel.
- Tyskland er på grund af sin store og mangfoldige forbrugersammensætning samt sin centrale placering i Europa et yderst attraktivt marked for danske detailvirksomheder. De 80 mio. forbrugere udgør et enormt potentiale for vækst og ekspansion.
- Derudover er logistikken effektiv og markedsanalyser nemme pga. den geografiske nærhed. Attraktiviteten afspejles i de stærke erhvervsmæssige bånd mellem vores lande, og viser de danske virksomheders tillid til det tyske marked som springbræt for videre europæiske ekspansion, udtaler han.
Ifølge Adyen tegner danske virksomheder sig i skrivende stund for omtrent 15.000 butikker i udlandet.
Af disse tegner design- og modebranchen sig for størstedelen med 2900 butikker.